Wynajem sportowego sprzętu zimowego wybrałoby 43 proc. ankietowanych
Badanie "Polacy a ekonomia współdzielenia" zrealizowane dla BIG InfoMonitor i Gleevery, pokazało, że liczba zwolenników wypożyczania zimowego sprzętu sportowego jest "niewiele mniejsza" niż osób skłonnych do jego kupowania. Autorzy opracowania zwrócili uwagę, że gotowość zakupu zadeklarowało 49 proc. respondentów, a wynajem jako lepsze rozwiązanie wskazało 43 proc. ankietowanych.
Według autorów badania idea współdzielenia staje się "coraz bardziej znaczącym" trendem konsumenckim, a przedsiębiorcy, także ci związani z segmentem sportów zimowych, powinni częściej uwzględniać go w swoich strategiach biznesowych.
Zwrócono też uwagę, że według badania triverna.pl nawet 7 na 10 Polaków deklaruje uprawianie sportów zimowych. "To znacząca liczba potencjalnych klientów dla przedsiębiorców prowadzących wyciągi narciarskie, zimowe ośrodki rekreacyjne oraz sprzedawców specjalistycznego sprzętu, takiego jak narty, deski, łyżwy, sanki, kombinezony i różnorodne akcesoria" - zauważono.
Według danych BIG InfoMonitor w przypadku sprzętu turystycznego 58 proc. osób wynajęłoby go tradycyjnie - w specjalistycznych punktach, czy w sklepach stacjonarnych. 55 proc. poszukujących czegoś do wypożyczenia chętniej wybiera opcję on-line, aplikację czy sklep internetowy, a 48 proc. robi to czasem stacjonarnie, a czasem przez internet.
Autorzy opracowania wskazali, że na liście korzyści z wynajmowania sprzętu zamiast jego zakupu, badani najczęściej wybierali oszczędności (29 proc. odpowiedzi). "22 proc. badanych zwróciło uwagę, że rozwiązanie, to daje też elastyczność, bo można czegoś używać tylko wtedy, gdy faktycznie się tego potrzebuje" - zauważono. Dodano, że 21 proc. ankietowanych osób docenia natomiast oszczędność miejsca, które byłoby potrzebne do przechowywania np. nart czy deski, a kolejnych 16 proc. ankietowanych zauważa, że nie będzie musiało martwić się konserwacją.
Podkreślono, że część badanych dostrzega również takie pozytywy najmu jak ograniczanie konsumpcjonizmu (12 proc.) czy redukcję zużycia zasobów naturalnych (9 proc.). "Najbardziej otwarte na nowe formy dzielenia się zasobami jest pokolenie poniżej 25 r.ż. Jakichkolwiek plusów wynajmu czy wypożyczania nie widzi jedynie 26 proc. badanych" - zaznaczono.
"Zainteresowani krótkoterminowym wynajmem przedmiotów muszą pamiętać, że taką możliwość mają tylko osoby rzetelne finansowo. Firmy, które pozwalają korzystać m.in. z nowinek technologicznych czy drogiego sprzętu sportowego za ułamek ich wartości muszą mieć pewność, że ich klienci są wiarygodni i uczciwi" - podkreślają autorzy badania, wskazując, że dobrze jest upewnić się przedtem, że nie ma się żadnych zobowiązań. Dodano, że status swoich zobowiązań można sprawdzić w BIG InfoMonitor online.
Eksperci BIG InfoMonitor zwrócili uwagę, że młodsze pokolenia efektywniej korzystają z tego modelu konsumpcji jakim jest ekonomia współdzielenia. "Mimo że na razie znajomość pojęcia ekonomii współdzielenia deklaruje jedynie 18 proc. badanych, zachodzące zmiany dobrze wróżą temu modelowi użytkowania" — zauważył główny analityk BIG InfoMonitor dr hab. Waldemar Rogowski.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI w dniach 15 – 18 września 2023, na próbie 1065 osób, przez Quality Watch dla Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor.
BIG InfoMonitor to Biuro Informacji Gospodarczej, gromadzące i udostępniające informacje o wiarygodności płatniczej uczestników rynku. Baza BIG InfoMonitor składa się z około 6 mln informacji o długach. Przez 18 lat za sprawą BIG InfoMonitor wierzyciele odzyskali ponad 50 mld zł. Wśród klientów biura są banki, firmy telekomunikacyjne i ubezpieczeniowe, gminy, sądy, a także osoby fizyczne np. rodzice chcący odzyskać alimenty. (PAP)
autor: Anna Bytniewska, Aneta Oksiuta
ab/ aop/ huw/